Institut de Flix

OPTIMITZACIÓ DE LA PANTALLA PETITA DE L'ORDINADOR

La pantalla de l'ordinador és molt petita per a treballar amb comoditat. Si s'utilitza de forma intensiva, encara es nota més aquesta dificultat. És per això que optimitzar la zona de treball i de visió és imprescindible. Alumnes i docents hem anat trobant maneres de fer-ho. Us proposo una breu llista provisional, a partir de les experiències que he anat trobant-me aquí i allà.

1. Utilitzar un navegador bàsic.
En molts centres els mateixos alumnes han triat el Chrome per la seva senzillesa i, sobretot, per la seva simplicitat visual. Les aplicacions de Google, que tenim a l'abast amb el nou xtec 2.0, també estan optimitzades per a una bona resolució de pantalla.

2. Emprar, sistemàticament, l'opció "pantalla completa" en els navegadors.
És el famós F11, que pren diferents formes en diferents aplicacions. Imprescindible. En el navegador Mozilla en tenim prou amb la barra de navegació. Amagar la barra d'adreces d'interès i altres, segurament, és una bona opció.

3. Minimitzar els menús que no fem servir habitualment en els programes.
El cas més punyent és el nou paquet d'ofimàtica de Windows, que té uns menús massa grans per a un netbook. No t'oblidis de posar: "mida mínima de la franja" en els menús superiors. O millor encara minimitza la franja. (botó dret del ratolí sobre la franja de menus i marca l'opció Minimitza la franja) En OpenOffice és fàcil: Ctrl+majúscules+J.

4. Optar per una visualització òptima dels documents.
La visualització "Presentació web" acostuma a ser la millor en els processadors de text. En OpenOffice és "format web" en el menú de visualització. També és útil treballar amb un pas 16 o 18, si estem en documents de text i, després, aplicar una mida més "normal". Si treballes amb "estils", és una opció senzilla i eficaç. treballar amb Google docs, novament, és una solució senzilla.

5. Augmentar la visualització de la mida del text a Internet.

Ajuda força la vista augmentar la mida del text quan estem navegant per la web. Si la pàgina està ben dissenyada millorarem la lectura. Pots fer-ho a través del menú: visualitza>mida de pàgina>augmenta el text només.

Tenim, però, alguns forats negres, com l'ocultació de barres de navegació, la complexitat de resolucions diferents, les imatges grans, els llocs web i aplicacions mal dissenyades o applets en flash que estan pensats per a pantalles de 19 polzades!

Els jocs dels romans, un projecte compartit

L'institut de Flix al llarg d'aquest curs ha dut a terme un Projecte compartit amb el Camp d'aprenentatge d'Empúries. El projecte ha consistit en estudiar, conèixer i jugar als jocs que practicaven els nens i les nenes d'Empúries ara fa 2.000 anys.
Més enllà de tractar-se d'una activitat de recuperació de jocs populars o tradicionals, el projecte s'ha enriquit pel fet que l'alumnat de 1r d'ESO d'aquest institut ha pogut practicar aquests jocs "in situ", o sigui, als espais on fa 2.000 anys jugaven els nens i nenes de la població d'Empúries. Això ha estat possible gràcies a que mitjançant el projecte amb el Camp d'aprenentatge s'ha pogut fer el crèdit de síntesi a l'interior del recinte arqueològic.
El resultat penso que és evidentment positiu: l'alumnat ha pogut no sols conèixer i practicar aquests jocs, sinó que anant una mica més enllà ha pogut entendre el context on es practicaven i, també, reconèixer la manera i les condicions de vida d'aquell moment.
Així es van organitzar quatre zones de jocs:
  • Jocs a les proximitats del temple: on els alumnes, simbòlicament, van fer ofrena de les seves nines -construïdes per ells mateixos- a les divinitats. Tot seguit van fer els jocs de musca aenea i muinda (dos versions de la gallina cega).
  • Jocs al fòrum: Jocs intantils i de joves a la zona del fòrum. Aquí van fer jocs de tauler com ara els de tabula lusoria (marrom, pixo, cago) i duplum molendinum (molí de nou i alquerc). També van practicar molts jocs amb nous (ludus orbis, ludus deltae, declivates, seriae...). I per acabar van llençar el turbo (rebelluga) i van mostrar la seva habilitat jugant a les tabes
  • Jocs a les tabernae: enteses com a llocs de trobada d'adults. Van practicar el digitis micare (morra), i els van ensenyar també un curiós joc grec consistent en llançar la resta del "vi" a un plat.
  • Jocs a l'amfiteatre i a la palestra: van dur a terme un seguit de jocs de velocitat, força i resistència, com ara el de la marmita (pastor i ovelles), les birles, el joc de la pila...

Simulacre 2014-15

Dim lights Embed Embed this video on your site

Dia internacional de la baralluga/rebelluga

El proper divendres 9 de novembre tindrà lloc la vuitena edició de la Diada internacional de la Rebelluga.

• Aquesta és una iniciativa simpàtica nascuda des de diferents col·lectius vinculats als àmbits de l'educació, el lleure i l'activitat física que pretén, entre d'altres:
  • Promoure una iniciativa dirigida a la recuperació de les pràctiques lúdiques tradicionals, en aquest cas concret del joc amb la rebelluga.
  • Fomentar la pràctica diària dels jocs tradicionals en diferents espais educatius reglats però també en espais de formació no reglada i, en definitiva, en els espais urbans compartits (places).
  • Potenciar que els jocs tradicionals, i en particular el joc de la rebelluga esdevinguin un recurs per a relacionar-se amb la comunitat.
  • Implicar els diferents organismes oficials i l’administració en la promoció i difusió del patrimoni lúdic.

Des de l'institut de Flix durem a terme un seguit d'activitats relacionades amb aquesta celebració, entre les quals hi haurà una exposició de rebellugues, un taller de construcció i una tirada col·lectiva amb alumnes i professors.

Us invitem a participar a l'exposició de rebellugues/barallugues!

Si voleu saber com fer-ne una cliqueu aquí al bloc de Biel.

Vine, informa't i forma't!!!